Skolan är stängd idag så skolbarnen får stanna hemma utan mig när jag är på jobbet.
Jag delar upp speltiden emellan dem och ger instruktioner om mat och diskmaskiner och konsten att hålla sams och hönsen och annat och kommer plötsligt på att det finns några tacochips kvar som bara har några dagar på nacken.
jag: Tacochipsen från Valborg! Dem kan ni få.
S: (alltid snar att upptäcka en oförrätt) Men det blir ju ORÄTTVIST! De andra kommer att ta mer än mig!
jag: Då får ni dela upp dem då. Ta varsin skål och lägg samma antal chips i varje skål.
A: Mamma vi är ju inga bebisar!
jag: Eh… nä…
A: Vi BEHÖVER faktiskt inte räkna dem och lägga dem i olika skålar.
jag: Det kanske var lite överdrivet rättvist men det var bara så att ni skulle slippa funder-
A:Mamma! När vi skall dela upp chipsen så gör vi väl ändå så här: Först gör man två högar ungefär lika stora.
S: Sedan VÄGER man dem och justerar så att de blir exakt lika stora. Sedan mäter man dem. Och sedan delar man upp varje hög i flera andra små högar. Fyra andra.
A: Och sedan ändrar man så att det blir FEM små högar. Bara för att det är roligare.
S: Och så ser man till att de både väger och ser ut att vara lika stora. Och sedan parar man ihop dem – en från varje och en från varje och så lägger man ihop dem igen i en stor skål.
A: Och sedan lägger man dem i alfabetsordning. Och så tar man bort vokalerna. Och SEDAN går man och hämtar pappas långa måttband och så …
S: Bokstavsordning! Hur skall vi kunna lägga dem i bokstavsordning?
A: För att man måste veta vad de heter!
S: De heter samma sak. De heter TACOCHIPS.
A: Men de heter inte samma sak i förnamn.
S: Hur skall du ta reda på deras förnamn?
A: Men du lyssnar ju inte! Man måste ta bort VOKALERNA!
S: Men tänk om de börjar på vokaler då?
A: Tacochips kan inte börja på vokaler. För då är de inte tacochips!
S: Men om de SLUTAR på vokaler då?
A: Då är de inte tillräckligt stora för att få vara med i mätningen!
S: Men hur stora skall de vara för att få vara med i mätningen då?
A: Nej! Så går det inte att göra. För då kan man bara krossa alla tacochipsen och få äta ALLA själv. Så alla måste vara med. Alla smulor. Alla vokaler. Allting.
S: Det är ju JÄTTESPÄNNANDE! Då måste vi hitta på mer regler!
A: Jaaaa! En regel om vilka som räknas som smulor och en regel om vilka som räknas som dubbelsmulor och –
jag: Jag skall nog åka nu.
Nåja. De lär ju inte sakna sysselsättning under dagen iallafall.
3 svar till “Konsten att dela upp chips”
Fniss. Det är alltså så man gör.
Avancerat och kreativt 🙂
De verkar onekligen som att de klarar uppdelningen själva. 🙂