DAGISINSKOLNING
En komplicerad process som involverar: ständiga kontroller av att ens barn har det roligt, blir omtyckt, tycker om andra, verkar nöjt, verkar lyckligt, blir förstått av personalen, förstår personalen, verkar rimligt ungefär lika intelligent som de andra barnen, av om de andra barnens föräldrar kan bli trevliga lekkamrater till dig och de andra barnen till ditt barn, om du har förstått det här med extrakläder och regnkläder och kläder efter väder och blöjsystemet och bajstavlan och fleeceställ och veckobrev, vad barnet skall göra om det är ledset, längtar efter dig, och den ständiga eviga frågan som ingen någonsin har kunnat svara på tillfredsställande: Vad du skall göra när du längtar efter barnet. Ditt barn tycks dig mindre och mer värnlöst än någonsin, i större behov av ditt ständiga beskydd och din totala närvaro. Det tar flera dagar, ibland flera veckor, och är förknippad med stark ångest (från din sida) och stora utvecklingskliv (från barnets sida). Förskolepersonalen kan vara hur klok och god och vänlig som helst (och om man har tur nog att ha sitt barn på Skolsta förskola är de allt detta och mer därtill) – det är ändå en separationssituation som kan skrämma vilken förälder som helst.
FRITISINSKOLNING:
1: Åk dit.
2: A springer iväg och leker med folk.
3: A vill inte åka hem.
När jag säger ”Godnatt” och stoppar om säger han ”Jag vet att det blir en bra dag imorgon, mamma. För jag skall till SKOLAN.”
Han blev så stor helt plötsligt. Det var bara jag som blev liten.