Betygsättning


Jag undrar om alla småbarnsföräldrar gör så här. Jag gör det iallafall mer eller mindre konstant – betygsätter min insats som mamma. För att ni skall få en bild av vad jag menar skickar jag med betygsboken från imorse:

-lyckades lirka H igenom sitt dåliga morgonhumör utan att ge avkall på min egen eller hennes integritet – bra! Full pott!

-missförstod S goda och fantasifulla skäl till varför han valde de kläder han valde, fick honom att byta utan att lyssna ordentligt – minuspoäng. Många minuspoäng – man måste kolla hur barnen har tänkt! I det här fallet hade han tänkt bra, mycket bättre än mig. Visst, ett par grejer behövde justeras men kunde ha gjorts med humor istället för stress.

-räknade ut i förväg att A skulle bli arg över att han lämnat sina stövlar i bilen, skickade ut S för att hämta dem när han ville ”ha något att göra utomhus” – bra, alla nöjda, en potentiell upprördhet avvärjd

-borde ha förstått tidigare att H ville att jag skulle gå igenom matteläxan (den skall ju vara inlämnad redan på onsdag, hallå!) – borde antingen ha gjort igår kväll eller lagt in tid för redan imorse. Nu fick jag stå och borsta hår och tala om varför 254-9 inte blir 263 på samma gång. Fast gjorde det ändå utan irritation, så OK. Strax under medelbetyg.

-borde ha avvärjt fler trotsutbrott från E. VARFÖR blir hon arg när hon säger ”mulk” och håller fram sitt glas och jag häller i mjölk? Hur kan det vara fel respons? Jaså, hon ville hälla i mjölken själv. Men DET får man inte. Pluspoäng till mig. Det faktum att jag inte fattade: Många minuspoäng och allmänt uppgiven stämning dessutom, fler minuspoäng ändå.

-borde ha sett och uppskattat det faktum att H bytt ut de kläder jag klätt E i mot nya, finare (”hon är ju en PRINSESSA mamma”) med lite mer positiv glädje och stolthet än ”ja, jättefint” som jag bara sade, stressad som jag var över att A hade tandkräm på underläppen och vägrade att ta bort den innan vi åkte (”det är TUFFT mamma, ninjorna har det så”) – stort betygsavdrag. Alltid se barnens kreativa och goda skapandekraft. MYCKET viktigt.

-kom försent till skola och dagis på grund av stressfriheten ovan. Minuspoäng.

-när jag lämnade A såg jag att ninjatandkrämen var kvar, fast förankrad vid höger mungipa. Suck. MINUS.

 

När jag sätter mig i bilen igen sern jag H springa mot mig på skolgården. ”GLÖMDE KRAMA MAMMA! GLÖMDE KRAMA!”

Vi kramas och nu tror du att jag får minuspoäng igen för att jag glömde krama.

Men jag får faktiskt pluspoäng.

Varje gång en nästan-nio-åring vill krama sin mor är det miljardtals pluspoäng som delas ut.


2 svar till “Betygsättning”

  1. Du tar in på kärleken vad du förlorar på matten, mulken och tandkrämen=)